:: Orang lama …


Datuk Saudara

Orang selalu berkata, sapa yang makan dulu garam, dia yang lebih mengerti akan nilai kehidupan itu sendiri. Dan aku sentiasa bersetuju dgn statement tersebut, kerana bila kita terdedah dgn pelbagai cobaan hidup, maka kita akan sentiasa mengingati pengalaman tersebut.

Sepanjang perjalanan jidup ini, ade yang pahit ade yg manis dan ade yg tak de rasa langsung. Pelik kan? Yelah, kehidupan harian kita semakin ‘laju’ bila kita amat-amati. Kejap aje dah seminggu, kejap aje dah sebulan dan pejam celik kita dah diambang tahun baru. jadi ape yang kita buat sepanjang hari? Entah ape pun kita tak pasti? Tapi masa dah berlalu begitu sahaja hingga kita tak terasa. Aku buat apoe tadi yek? Aku gi mana tadi yek?

Namun yang peliknya, manusia sering di belenggu masa. Tak cukup masa nak sembahyang, tak cukup masa nak beribadat, tak cukup masa nak gi surau. Aku pun sama lah mcm tu. Nak gi surau pun mcm liat aje. Kenapa? Setan banyal sangat ke? Hati kita tak bersih ke? Atau macam-macam alasan yang tak masuk akal pun boleh buat. Jadi bersama-samalah kita menjadi pengurus masa yang baik, menjadi manager pada diri kita dengan bersungguh-sungguh. Mcm kita kerja dgn diri sendiri. Dan sesungguhnya, masa itu emas.

Nota Gambar: Datuk saudara yang baik dan sudah berumur. Memang banyak ilmu dia ada. Semoga makin sihat dan dirahmati hendaknya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s