:: Cuti-cuti Malaysia…


Terdampar

Cuti sekolah dah pun masuk bulan terakhir dan tak lama lagi sekolah akan kembali ‘beroperasi’ seperti biasa. Bermakna kesibukan akan kembali menerjah di jalanan dan kehidupan akan akan tetap di teruskan. Biasalah tu kan🙂

But the good news is, we still have time to spare. Jadi peluang yang ada haruslah di gunakan
sebaikmungkin.Rancang lah percutian utk family. Ambil masa untuk bermesra bersama keluarga dan memahami perasaan dan tingkah laku setiap ahli keluarga bagi merapatkan kemesraan. Ini bagi mengelakan anak-anak mencari kebahagian di tempat lain. Ini tentu sahaja amat membahayakan.

Fikirkanlah kita sendiri pernah menjadi pelajar. And face it, study is boring. Being a student even boring. Itu tak boleh, ini tak boleh dan setiap inci di perhati. Untuk ape, untuk diri kita, masa depan kita, masa depan generasi seterusnya. Persoalannya, adakah kita lakukan dengan keterlaluan? Adakah tiada ruang buat mereka (anak-anak)? Jika ade, dimana hadnya, di mana titik tolaknya? Rasanya kat luar sana, begitu banyak buku menerangkan bagaimana nak mendidik anak dengan berjaya. Tips itu tips ini. Yg ini cara nya, begitu kehendaknya. Dan kembali persoalannya, adakah ianya sesuai dgn latarbelakang keluarga tersebut, mungkin Ya mungkin Tidak.

Tapi secara amnya, perkara asas terutama memberi perhatian kepada keluarga adalah faktor utama. Memahami kehendak kedua belah pihak pasti sahaja ade grey area yang menjadi penentu setiap jaya satu-satu perhubungan itu. Namun berdoalah agar anak-anak kita menjadi manusia yg soleh dan solehah kerana doa itu adalah senjata umat islam. tapi doa aje kalau tak usaha tak boleh jugak kan.

Jadi cuti nih, rehat kan minda, ransangkan perasaan kasih, dan senyum selalu!

Nota gambar : Cengkerang yang terdampar di pantai penyabong!

One response to “:: Cuti-cuti Malaysia…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s