:: Speda Motor


Suzuki-fxr150

My Suzuki FXR150

Semalam adik ipar aku telephone…

“Bang…motor abang tue pakai lagi tak? Kalau tak pakai, jual aje ngan saya” Dia mengajukan soalan.

Menung kejap bila dia tanya soalan tue. Aku kata kat dia, nanti aku bagi tahu keputusanya nanti. Bukan ape aku sebenarnya sayang ngan motor nie. Aku beli dengan duit peluh asem aku. Bukan nya motor mahal atau berharga sangat…tak hanya motor 4 stroke suzuki FXR150 aje. Mane mampu nak pakai motor bosar. Gaji ciput brader.

Aku dah pakai motor nie lama juga, dekat 7 tahun rasanya. Aku beli tahun 2001. Nampak cantik kan? hehehehe…jangan terpeaya. Gambar nieaku ambil tahun 2005. Masa tue aku pakai lagi motor nie, tue pasal ade baju hujan sangkut kat belakang tue. Banyak sejarah aku ngan motor nie.

Aku dulu duduk JB kat Pangsapuri Kerajaan Johor di CIQ di Bukit Chagar yg di robohkan utk project CIQ Imigresen/Kastam yang baru tue. Mula-mula pakai Honda EX5 berulang ke Pasir Gudang. Jenuh aku lenjan motor tue, sakit bontot di buatnya. Nak motong pun susah, kena selisih ngan lori, beralih stereng aku. Demi keselamatan (alasan sebenarnya) maka aku beli la motor nie. Memang tak tido malam aku di buatnya. Macam perasaan aku mula-mula beli Kereta Iswara dolu-dolu. Sebelum nie aku pakai Yamaha RXZ masa bujang, perasaan yg sama juga aku alami. Entah mungkin ghairah terlebih kut!

Pakai motor nie, 2 kali aku eksiden, dua kali aku jatuh corner baring. Tapi tak leh teruk sangat, calar sikit aje. Tak mcm Honda dulu, sampai patah tulang bahu aku. Sebulan duduk rumah. Tapi ngan motor nie, aku eksiden biasa aje. Koyak jugak aku nye jeans. Tapi satu hal yang bagus motor nie, dia jimat minyak. Duit minyak motor honda cup, sama ngan minyak dia. Stable dan mudah uruskan. Spare part aje mahal sikit, sebab tak ramai pakai.

Namun aku terpaksa berpisah jua dgn motor nie nanti. Sebab aku tak leh nak jaga dia. Sekarang pun terbiar kat depan porch tue. Road tax pun dah mati. Ini angkara pakai keta kancil tue la. Sebab nak amik budak balik sekolah hari-hari. Jadi akhir, aku biarkan dia tersadai sampai bateri pun kong. Agaknya gitu lah nasib kita bila tidak lagi di perlukan. Tapi aku sayang kat motor nie lagi. Tue yg berat hati nak bagi kat adik ipar aku tue. Tapi kalu aku bagi setidak-tidaknya, boleh dia berkhidmat balik. Namun entery nie memang aku nak abadikan gambar motor nie sebagai sejarah dalam hidup aku. Aku bersyukur aku tak eksiden teru selama ngan motor nie. Terima kasih atas jasamu terhadap ku…my Suzuki FXR150 JFN****!

6 responses to “:: Speda Motor

  1. WAooo, terkejut katak aku dibuatnya. Mana la tau ko ni kaki motor jugak … Ntah ntah engko yang aku potong kat highway pasir gudang tahun dulu tu kot? Aku pon tak ingat sangat, tapi seingat aku moto model ko ni lah.

    Asalnya ko jugak menganjing aku, main minyak brrm brrmm.. sekali tu aku geram, aku zzzzzuppp, potong sambil impit kau, aku tengok kat side mirror, kau tunjuk genggaman penumbuk… Masa tu aku pakai Honda CG125 jer, tapi banyak modified, spt. carburetor, timing chain, spocket, piston, piston ring, head, block … ish.. banyak lah .. hehe

  2. Kareem…gua tak rempit, gua budak baik. sekali sekala test motor laju ke tidak…boleh kan?

    YB rempit…takat moto kau yg dah nak tercabut scru absorber tue, baik jangan…makan asap nanti. Kau lawan ngan moto enche kareem pun belom tentu menang…!

  3. bro,moto ni mmg ramai orang ade kenangan manis dengannye,fxr150,moto cybercop mase dia mule2 keluar dulu,mmg ramai orang tertarik sebab pelik,tapi tu la,suzuki di malaysia tak berape dapat sambutan tak macam yamaha n honda,tapi hanye yang menggunakannya tahu kehebatannya

    =>

  4. Walaupun post ni dah lama aku baca aku setuju jgk dgn bro sbb aku pun pengguna sejati moto ni. Enjin memang susah nak rosak parts sebenarnya tersorok je dlm pekan tu. Spare part mahal tapi ori Jepun tahan lama. Pengalaman aku dgn moto ni pun dasyat. Ride dari Penang ke KL x cukup minyak hitam salah aku jgk x check awal2. Tapi semuanya ok. Kalau motor lain sah2 jem dah. Valve berlaga dgn piston pun x da kesan kat piston magic bin ajaib tu.

  5. Aku pun pakai motor ni juga, sekarang tengah terlantar di workshop dah 2 tahun lebih..rindu rasanya nak ride moto ni lagi..memang betul org yg pakai moto ni ja yg tahu akan kehebatan moto ni, lagi satu memang terasa macam naik superbike bila ride motor ni..bab spare part memang susah juga nak cari

Leave a Reply

